Blog

Blog

Onze Blogcategorieën:

Gek van al die files? Ga fietsen!

Vrijdag 01 september 2017

De zomervakantie is weer voorbij en daarbij hoort een grote toename van het aantal files in Nederland. Extra asfalt blijkt geen soelaas te bieden. Maar gelukkig is daar de opkomst van de brommer, scooter, de e-bike en de elektrische fiets. Als zzp’er, ondernemer in een eenmanszaak, maatschap of VOF kun je dergelijk vervoermiddel zakelijk aanschaffen mits je het vervoermiddel voor minimaal 10% zakelijk gebruikt. Te denken valt aan de ritten naar afnemers, accountant, potentiële relaties, etc. Een goede administratie van de zakelijke en privé ritten blijft een lastig verhaal. Laat staan de controle door de fiscus… Maar de ondernemer dient in eerste instantie het zakelijk gebruik aan te tonen. Dus u bent aan zet!

Voor uw personeelsleden bestond vroeger de fietsregeling. Uw werknemer leverde bruto salaris in, in ruil voor een fiets van de zaak. Iedereen blij. U als ondernemer kostte het niets, uw personeel kon gebruik maken van een nieuwe fiets (en bespaarde de loonheffing over het salaris) en de fiscus had een goede bijdrage aan een schoner milieu. Maar hoe zit dat tegenwoordig, na afschaffing van de fietsregeling? Momenteel bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van de “fietslease”. Kort gezegd gaat dit als volgt in zijn werk. Tussen de leasemaatschappij en de werkgever wordt een (operational) leasecontract afgesloten (incl. verzekering, onderhoud, etc.). Tussen de werkgever en werknemer wordt een gebruikersovereenkomst afgesloten. De maandelijkse kosten van de leasetermijnen worden geheel (of gedeeltelijk) in mindering gebracht op het bruto-salaris van de werknemer. En de werknemer kan (mits ook zakelijk gebruikt), gebruik maken van zijn/haar nieuwe (lease)fiets.

De vraag is echter of er een bijtelling dient te worden gemaakt voor het privégebruik. Ter vergelijking: als in dit voorbeeld een auto ter beschikking wordt gesteld die voor meer dan 500 km privé wordt gereden, dient 25% van de cataloguswaarde van de auto als inkomen te worden bijgeteld. Echter: Hoe dient het privégebruik van de (lease)fiets te worden bepaald? En wat zijn de kosten per kilometer van dergelijke fiets? Is dit inclusief brandstof (elektriciteit), onderhoud, verzekering, afschrijving? Allerlei vragen waar op dit moment (nog) geen antwoord op te geven is.

Om het file-probleem in Nederland spoedig een handreiking te geven die fiscaal weinig tot geen belasting kost zou het chic zijn als het nieuwe kabinet zou bepalen dat bij het beschikbaar stellen van een fiets van de zaak, er géén rekening hoeft te worden gehouden met een fiscale bijtelling wegens privégebruik. Maar of de heren Rutte, Pechtold, Buma en Segers dit punt hoog op de agenda hebben gezet, valt zeer te betwijfelen. Maar: misschien lezen zij deze blog en komen tot eenzelfde conclusie.

Wilt u meer weten van een fiets van de zaak, fietslease of anderszins, neem gerust contact met uw relatiebeheerder/fiscalist op. Of stuur een e-mail naar wanroij@oovb.nl en wij bellen u spoedig terug voor meer informatie of voor een bespreking.

Cor van den Broek

Werkzaam sinds 2015 bij vestiging Wanroij

Plaats een reactie

Meld u aan voor de OOvB nieuwsbrief