OOvB Tips

Zo word je een betere verkoper.

Donderdag 30 oktober 2014
Gladde jongens in strakke pakken

Je kent ze wel, de gladde jongens in strakke pakken die met hun vlotte praatjes proberen zo snel mogelijk veel geld uit de zakken te kloppen. Niet bepaald het beeld van de verkoper waarmee we graag te maken hebben. De verkoper van nu luistert vooral. Heeft aandacht voor de klant en zijn/haar wensen en is vooral dienstbaar. Toch is het zo dat ‘luisteren’ en een ‘bescheiden opstelling’ niet verward dient te worden met een angst om een offerte uit te brengen. Het blijkt namelijk dat veel ondernemers het ‘spannend’ vinden om te vragen om de order. Toch wordt het een stukje gemakkelijker wanneer je de volgende checklist hanteert.

 

• Bereid je goed voor

• Weet wat de wensen/behoefte van je klant is

• Weet wat je klant belangrijk vindt (ontdek dit in voorgesprekken)

• Ben duidelijk over de voordelen die je biedt

• Onderstreep de extra service

• Vraag of de klant je offerte/voorstel begrijpt

• Vraag om een besluit (zonder irritant te zijn)

 

Veel succes. En vergeet niet, oefening baart kunst.

Meld u aan voor de OOvB nieuwsbrief