Nieuws

Nieuws & Actualiteiten


Brexit: handelt u met het Verenigd Koninkrijk?

Woensdag 14 november 2018

29 maart 2019. Dan is het zover. Het moment van de Brexit. Moeten ondernemers zich al voorbereiden op de aankomende Brexit? Om daar een antwoord op te krijgen zal men moeten onderzoeken wat de potentiële impact is van de Brexit op de organisatie. Er zullen fiscale gevolgen zijn. De douane is het grootste probleem na uittreding. 

Voor de EU-lidstaten gelden dezelfde regels en tarieven omdat zij samen de douane-unie vormen. Het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt in maart volgend jaar een derde land. Als er geen afspraken gemaakt worden dan zijn er douanerechten verschuldigd bij de handel van goederen tussen de EU en VK. Nog maar niet te spreken over de vertragingen die een Brexit met zich meebrengt als je de grens wilt passeren met goederen en/of handel. Er is een berekening gemaakt dat er na de Brexit van en naar het VK zo’n 25 kilometer file zal ontstaan. Tja, wat doe je dan als je handelt in bederfelijke goederen? De potentiële douaneproblemen brengen niet alleen voor bederfelijke goederen problemen met zich mee. “Ook in de auto-industrie is het belangrijk dat onderdelen pas geleverd worden als ze gemonteerd kunnen worden. De levertijden zijn heel scherp. Als dat straks door lange wachttijden bij de douane in gevaar komt, wat ga je dan doen? Dat geldt ook voor het verzenden van pakketjes door internetbedrijven. Je wil het graag de volgende dag hebben, maar door de Brexit is er een kans dat dit niet meer gaat lukken.

Bent u een ondernemer die handelt met het Verenigd Koninkrijk? Stelt u zich dan de volgende vragen:

  • Hoe belangrijk is de handel met het VK?
  • Zijn er straks vergunningen nodig om de producten in te voeren?
  • Welke tarieven gaat u betalen?
  • Kan er eventueel gekozen worden om de focus naar andere markten te verleggen?

 

 

 

 

Wilt u hier eens over sparren met uw relatiebeheerder van OOvB? Neem contact met ons op!

< Terug

Meest recente berichten

Rechter maakt boete vanwege te hoge vangschade vleeskuikens ongedaan

Donderdag 20 juni 2019 (Agrarisch)
Bij het vangen van pluimvee hanteert de NVWA sinds jaren de zogenaamde 2%-norm. Dit betekent dat bij maximaal 2% van de dieren vang- en laadschade mag optreden. Dit percentage is geen wettelijke norm, maar e... Lees verder >

Rijsporen vormen geen niet-subsidiabel onverhard pad

Donderdag 20 juni 2019 (Agrarisch)
Een landbouwer stelde beroep in tegen de vastgestelde oppervlakte subsidiabele landbouwgrond naar aanleiding van de door hem ingediende Gecombineerde opgave. RVO.nl had onder meer bij een graslandperceel een... Lees verder >

Gunstige regeling scholier mogelijkheid om tijdelijk extra personeel aan te trekken

Dinsdag 18 juni 2019 (Ondernemersnieuws)

De uitslagen van de eindexamens zijn binnen. Scholieren willen nu graag geld verdienen met een bijbaantje. Wist u dat u voor scholieren en studenten met een vakantiebaan de zogenaamde scholieren- en stude... Lees verder >

Door schaarste trekken werkgevers de portemonnee

Dinsdag 18 juni 2019 (Ondernemersnieuws)

Vier op de vijf werkgevers (79%) ondervinden problemen bij het werven van personeel door de krappe arbeidsmarkt. In 2017 had 70% van de werkgevers problemen met het vervullen van vacatures.

Lees verder >
Meld u aan voor de OOvB nieuwsbrief