Het MKB mag niet achterblijven met verduurzamen

Een primeur voor onze Accountant-Administratieconsulent Laura Lovink-Hefkens. Na een periode van stilte hebben we de draad weer opgepakt om te bloggen over de accountancy. Deze week; de verduurzaming binnen het MKB. "Duurzaam ondernemen en daar transparant over zijn, is pure noodzaak geworden". 

De komende jaren worden meer bedrijven verplicht om duurzaamheidscijfers bij te houden, zoals vastgelegd in de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) die in november 2022 werd aangenomen door de EU. Duurzaam ondernemen en daar transparant over zijn, is pure noodzaak geworden.

Duurzaamheid is een containerbegrip en kan daardoor leiden tot onduidelijkheid. In het kort komt het er op neer dat in een duurzame maatschappij mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht zijn. 

Een organisatie onderneemt duurzaam als de organisatie producten en/of diensten aanbiedt en daarmee voldoet aan behoeften van klanten zonder daarbij de behoeften van mens en natuur te beschadigen. Niet in het hier en nu, en ook niet elders in de toekomst.

Bovenstaande klinkt natuurlijk mooi, maar wat merken we hier nu van?

  • Bedrijven die een financiering nodig hebben, merken nu al dat inzet rondom duurzaamheid steeds zwaarder weegt bij het komen tot een akkoord van een financieringsaanvraag.
  • Het bedrijfsleven speelt een belangrijke rol in het realiseren van de klimaatdoelstellingen. In 2022 zijn de duurzame investeringen bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor.
  • Door duurzaam te ondernemen maak je je bedrijf aantrekkelijk voor de klant en onderscheid je je als organisatie van de concurrent. Consumenten zijn kritisch, zij verwachten dat ‘’merken’’ hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, transparant zijn en daadkracht tonen.

 

En het mooie is nu juist: als we op tijd zijn, krijg je als ondernemer enorme kansen. De grootste invloed die deze nieuwe regelgeving uiteindelijk zal hebben, is immers op de consument. Die weet straks precies wat de meest duurzame optie is. En de slimme ondernemer maakt daarvan gebruik.

Eerdere blog over de impact CSRD: