Veel restaurants fout in met informatie over voedselallergieën

Uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat meer dan de helft van de verkooppunten van onverpakt voedsel vorig jaar fouten maakte bij het informeren over allergenen, waardoor dagelijks mensen ziek worden, volgens de Stichting Voedselallergie.

Veel restaurants fout in met informatie over voedselallergieën

Verkopers zijn wettelijk verplicht informatie te verstrekken over veertien veelvoorkomende allergenen, zoals gluten, noten en melk, via menukaarten, schapkaartjes of mondeling, met duidelijke vermelding dat klanten om deze informatie kunnen vragen. Echter, bij een controle van 6548 locaties door de NVWA, werd vastgesteld dat ruim de helft hierin tekortschoot. Zo'n 30,7% van de bedrijven bood helemaal geen allergeneninformatie aan, en bij 16,5% was de informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor personeel of NVWA. Vooral in de horeca waren de overtredingen significant, waar 51,8% de Allergenenwet niet volledig naleefde.

Na interventies, waaronder waarschuwingen en boetes, verbeterde dit naar circa 10%. Dit wijst op een groot probleem, gezien circa een half miljoen Nederlanders een voedselallergie hebben.